אי תשלום ועד בית, למי פונים?

מתוך רשימה ארוכה מאוד של מצבים לא נעימים בחיים הללו, הרי שהחלקים המאתגרים יותר הם אלו שהוגדרו על פי חוק. נכון, ישנן סיטואציות מאוד מאתגרות ביחסים בין-אישיים, יחסים משפחתיים, עם חברים, עם קולגות, עם בני או בנות זוג, ואפילו יחסים עם המוכר או המוכרת בקיוסק השכונתי או בבר הקבוע. אבל יחסים בין שכנים זה משהו מורכב יותר, עדין יותר, מאתגר יותר, כי הם משפיעים על הבית. חוק בתים משותפים נועד להקל על האתגרים של החיים עם שכנים, וככל שיודעים את החוק יותר, כך זה מקל על פתרון בעיות וסכסוכים.

קצרה היריעה מלפרט את מלוא לשון החוק, שנוגעת בהרבה מאוד עניינים ומקרים, לצורך מתן מענה מקיף ומלא ככל הניתן. ובכל זאת, אנו ניגש לכמה מהנושאים החמים ביותר, ובראשם, כמובן, אי תשלום ועד בית.

חוק בתים משותפים – על אי תשלום ועד בית

לפני שניגש לכל נושא אי תשלום ועד בית, כדאי להבין קצת יותר טוב את כל נושא חוק בתים משותפים. חוק בתים משותפים נוגע למספר רחב מאוד של נושאים הקשורים לחיים בבית המשותף. תשלומם ועד הבית הוא כמובן נושא חשוב מאוד בחוק, אך ישנם נושאים רבים מאוד בהם חוק זה נוגע, ובצדק:

  • מטרדי רעש – בין אם במהלך שיפוצים, ובין אם במהלך אירועים ומסיבות, או אפילו רעש של בעלי חיים, ישנו חוק ברור בנושא, ואף מידות דציבלים, שכמובן מאתגר לבדוק בזמן אמת, אך בכל זאת החוק מפרט מה מותר ומה אסור.
  • יחסים בין השכנים בבניין – כיצד מתבצעים תיקונים ברכוש המשותף, וכיצד מסדירים את השימוש בשטחים משותפים? כל אלו ועוד ננגעים בחוק החשוב הזה, שמאפשר לשכנים לחיות יחד בהרמוניה, ככל הניתן, אפילו שלעיתים מדובר בזרים.
  • השקעות משותפות – לעיתים ישנו צורך או רצון להשקיע ביחד במבנה, בכדי לשדרג את איכות החיים או לתקן משהו, לאחר תקלה או מבעוד מועד, בכדי לשמור ולשפר את איכות חיי הדיירים כולם. התקנת מעלית, תאורת שבת, החלפת ספקים לשירותים שונים (גז, מערכות חימום והסקה וכיו"ב), ושאר נושאים שעולים מעת לעת, ויש להגיע להחלטות הכרוכות בהוצאות כספיות משותפות.

אז מה עושים בסופו של דבר עם אי תשלום ועד בית?

משהו חד משמעי שנוגע בו חוק בתים משותפים הוא מצב של אי תשלום ועד בית. תשלומי הועד, אשר נועדו לכסות הוצאות שוטפות משותפות כגון תחזוקת הגינה, המעלית, החללים המשותפים בבניין, הוצאות החשמל והמים בבניין, תפעול ותחזוקת המעלית וכיו"ב, נאספים לרוב מדי חודש, או מדי רבעון, וזאת בהתאם לחוק או לתקנון המחייב את הדיירים.

גם דירה ריקה מחויבת על פי החוק לשלם את חלקה היחסי בתשלומי וועד הבית, כפי שנקבע על ידי וועד הבית. במידה ומי מהדיירים ובעלי הדירות מסרב או מתחמק מתשלום ועד הבית, הועד עצמו יכול להגיש תביעה למפקח רישום המקרקעין, בלשכת המפקח האזורית בו המבנה רשום.

כללי משפטים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
נפגעתם בתאונת עבודה? אתם צריכים עורך דין תאונות עבודה
כל עובד עלול להיות מעורב בתאונת עבודה. כמובן שיש תחומי עבודה מסכנים יותר ופחות, סביבת עבודה של כלים...
קרא עוד »
יול 19, 2021
רגע לפני חיוג: קראו פסקי דין של עו"ד תעבורה אליו אתם פונים
קשה לתאר מה גודל האסון שיקרה לכם אם תימצאו אשמים בבית משפט לענייני תעבורה. במקרה הקל ישללו לכם את...
קרא עוד »
ינו 25, 2019
נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים: מה העונש?
נהיגה בשכרות של אדם שנוהג ברכב או של אדם הרוכב על אופניים חשמליים היא עבירה שהחוק מתייחס אליה באופן...
קרא עוד »
ספט 29, 2020