תביעות ביטוח – 4 נקודות חשובות
בישראל אין אזרח שאינו מבוטח בביטוח כלשהו, בין אם מדובר בביטוח בריאות בקופות החולים השונות, בביטוח לאומי או בביטוח אחר, כפי שמעידים הנתונים על מרבית האוכלוסיה – המבוטחת גם בביטוחים פרטיים כמו ביטוחי רכב, ביטוחי חיים, תאונות אישיות ועוד ועוד. בכל הנוגע להפעלת הביטוח ברגע התביעה, חשוב להבין כי לכל חברה מדיניות משלה ולכל סוג פוליסה הליכים מקובלים אחרים לביצועה. אך עם זאת, יש כמה עקרונות מנחים שחשוב לזכור בכל תביעת ביטוח שהיא, מכל סוג ומכל סיבה, ולכן מומלץ מאד לזכור לקחת אותם בחשבון כבר ברגע התרחשות המקרה:
1. מטרת התביעה
הכלל הבסיסי והחשוב ביותר שכדאי לזכור כאשר ניגשים להליכי תביעות ביטוח, ולא משנה מה הסיבה לאירוע, הוא שלא מדובר במציאת אשמים למקרה, וגם לא בעשיית צדק. מדובר בכיסוי ההוצאות שיהיה עליכם לשלם כתוצאה מהנזק הכספי, הפיזי או הנפשי שנגרם. כמו כן, במרבית המקרים לא תתבעו אדם פרטי אלא את חברת הביטוח שלו, או לכל היותר גוף כמו רשות מקומית או חברה מסחרית. מעטות הן הפעמים שבהן תוכלו לתבוע אדם פרטי בגין עבירת נזיקין.
2. תעדו הכל
מיד עם התרחשות המקרה או סמוך אליו ככל הניתן, ובכמה דרכים שונות – חשוב לתעד את הפגיעה, את הנזק ובעיקר את הקשר בין השניים. תעדו גם את הדברים שאינם נראים לכם חשובים, נסו להשיג עדים למקרה ואל תדברו עם גורמים שאינכם מכירים ושאינם מטפלים במקרה מטעמכם.
3. מדיניות חברות הביטוח
גישתן של כל חברות הביטוח גורסת כי יש להחזיר לתובע את הסכום המינימלי הנחשב בגדר סביר לתביעה, וכדאי לזכור זאת בכל שלב: החל מאומדן הנזק (למשל במקרים של הערכת שמאי מטעם חברת הביטוח), ועד להחזרים עצמם. לכן כאשר דורשים החזר במסגרת תביעות ביטוח כדאי לדרוש סכום גבוה יחסית, אך עם זאת לא מופרך.
4. היעזרו ביועץ משפטי
לכל סוג נזק ביטוח משלו, ולעתים ישנן כמה חברות ביטוח שונות שניתן לערב, כמו גם כללים שאסור לעבור עליהם אם רוצים לצלוח את התביעה. לכן מומלץ מאד לפנות אל שלומי וינברג משרד עו"ד המתמחה בנושא הביטוח הספציפי שלו אתם זקוקים, באופן חד פעמי לייעוץ ראשוני אם לא לכל תקופת התביעה כולה.